“روزنوشتهای موتورسیکلت”

با این عنوان چشمگیر، “والتر سایس” کارگردان صاحب نام برزیلی که پیش از این با فیلم زیبای “ایستگاه مرکزی برزیل” توجه سینمادوستان جهان را به خود جلب کرده بود روزهای تعیین کننده در روزگار جوانی “ارنستو چه گوارا” را با موفقیت به تصویر می کشد



فیلمنامه بر اساس دو نوشته، یکی یادداشتهای روزانه  خود چه گوارا در طول سفری که با دوست نزدیکش “آلبرتو گرانادو” به سراسر قاره بزرگ امریکای لاتین کرده بود و دیگری کتابی که همسفر او در مورد چه گوارا و این سفر انتشار داده، تنظیم شده است.


چه گوارای بیست و سه ساله که هنوز دانشجوی پزشکی است و در زمینه جزام تحقیق می کند همراه با نزدیکترین دوستش که تازه در رشته علوم آزمایشگاهی فارغ التحصیل شده با یک موتورسیکلت دست دوم و ناواردی آشکار در موتور سواری عازم سفری دراز می شوند که از بوئنوس آیرس در آرژانتین (محل زندگی و تحصیل آندو) آغاز و تا شمالی ترین نقطه قاره امریکای جنوبی (پرو) ادامه می یابد؛ سفری که از دو جوان ماجراجوی اهل عشق و حال دو مرد درد آشنای آماده ی مبارزه برای تغییر شرائط دردناک مردم محروم آن قاره می سازد.


آندو در طول این سفر بلند نقاط محروم ارژانتین و برزیل و شیلی و پرو را در می نوردند و با مردم همصحبت و هم خواب و خوراک می شوند و گام به گام از گذشته شان فاصله می گیرند. در پایان این سفر آنها به محرومترین جزیره ی جهان پا می گذارند؛ به مرکز حفاظت از جزامیان در جزیره ای دور افتاده در پرو. ورود چه گوارا، دانشجوی این رشته، به مرکز جزامیان بی آنکه دانش تازه ای و یا داروی کارآمدتری با خود آورده باشد روح زندگی در بیماران این جزیره می دمد چرا که چیزی با خود دارد که تا کنون در کیف هیچ پزشک دیگری یافت نمی شده است: عشق شورانگیز به محرومان.


این را نوشتم تا ترغیبتان کنم فیلم را اگر ندیده اید ببینید. کار فیلمساز از هر نظر زیبا و هنرمندانه است. او با ظرافت تمام از یک اسطوره ی دور از دسترس یک انسان صمیمی و آشنا می سازد. بازیها تماما در اوج اند، بویژه بازی “گائل گارسیا برنال” در نقش چه گوارای جوان.



برنال، بازیگر توانای مکزیکی، که در سن بیست و شش سالگی هم اکنون شهره ی جهان است از هشت سالگی به همراه پدر و مادر هنرمندش به صحنه رفته و در دوازده سالگی در یک سریال تلویزیونی ظاهر شده است. او تا کنون د رچندین فیلم با ارزش ایفای نقش کرده است؛ فیملهای چون “عشقهای سگی” که بازیش در آن فراموش شدنی نیست.